מהו תפקוד מיני?

תפקוד מיני הוא חלק חשוב באיכות החיים של האישה בכל מעגלי החיים. ארגון הבריאות העולמי מגדיר כי תפקוד מיני הוא:” מצב פיזי, ריגשי, מנטלי וחברתי המאפשר התנהגות מינית”. הפרעות במיניות יכולות להיות קשורות בחשק, בעוררות המינית ובמידת הסיפוק מהיחסים המיניים. האיגוד האמריקאי הפסיכאטרי מגדיל לעשות ומגדיר הפרעות במיניות כהפרעה המתאפיינת בפגיעה במעגל התגובה המינית או כאב במהלך קיום יחסים מיניים שונים. (Wallwiener et al., 2017).

מעגל התגובה המינית הקלאסי הוסבר לראשונה על ידי Masters and Johnson   בשנת 1960, אז הם צפו ב-100 זוגות הטרוסקסואליים במהלך פעילות מינית . התצפית הניבה 4 שלבים ביחסים המיניים: ריגוש, פלאטו, אורגזמה, סיום ( Resolution). לעומתם וגם באופן משלים, הלן זינגר-קפלן מתארת 3 שלבים מעט שונים: שלב ראשון הוא שלב החשק (הכוללת ריגוש ופלאטו) ולאחר מכן מוזכרת האורגזמה וההתרה (המשותף בין מאסטרס-גו’נסון וקפלן היא הלינאריות של המודל). בסון חידש דבר נוסף לפיו היחסים המיניים מושפעים מהיחסים הבינאישיים הזוגיים (אנחנו כנראה לא רק מכונה המופעלת בלחיצת כפתור). (L. M. Leeman & Rogers, 2012). הייחוד של המודל של בסון היא החוסר לינאריות שלו (אישה יכולה לחוות עוררות לפני חשק ולפני שהרגישה רצון באינטימיות).

במהדורה הרביעית של ה-DSM מוגדרות הפרעות בתפקוד המיני כהפרעות בחשק, בעוררות, באורגזמה אוו הפרעות כאב. ההפרעה יכולה להיות תלויית סיטואציה (עם בן זוג אחד ולא אחר) או גלובלית (נמצאת שם תמיד) והיא הפרעה רק אם האישה מרגישה קושי עם המצב (אם יש לה ליבידו נמוך והיא מסתדרת עם זה אז הליבידו הנמוך לא יוגדר הפרעה). על פי סקר סטטיסטי אמריקאי נרחב, 43% מהנשים סובלות מהפרעה בתפקוד המיני, בדרך כלל מדובר בשילוב בין כמה הפרעות אך הבולטת בהן היא ההפרעה בחשק המיני.

רותם סול

רותם סול

פיזיותרפיסטית מוסמכת, בעלת תואר שני בפיזיותרפיה (MscPT) ותואר שני בבריאות הציבור וניהול מערכות בריאות (MPHA) בעלת קליניקה פרטית לפיזיותרפיה, מעבירה הרצאות וסדנאות למדריכים, מאמנים ופיזיותרפיסטיות

אולי יעניין אותך גם הרצאות בנושאים הבאים