תהליך הזקפה בגבר

נכתב ע”י מוטי רוב פיזיותרפיסט מומחה רצפת אגן גברים

זקפה היא תהליך שבו הפין מתמלא בדם ומאפשר לגבר לאורגזמה.
התהליך הנורמלי/טבעי מתרחש בשיתוף של מספר מערכות: מערכת אוטונומית (פאראסימפטטית/ סימפטטית/ סומטית). דם. עצבים. הורמונלית. קוגניציה ומערכת שרירי רצפת האגן.

 שלושת סוגי הזקפות בגבר:

  1. פסיכוגנית – נגרמת מגירוי אויטורי או וויזואלי ו/או מחשבה.
  2. רפלקסיבית – כתוצאה ממגע טקטילי בפין.
  3. זקפת לילה – במעגל השינה, בשלב ה REM.

אנטומיה של מערכת המין:

תהליך הזקפה בגבר

vesicle – בלוטה המפרישה חלק ניכר מנוזל הזרע.

Bladder- שלפוחית השתן.

Prostate gland – בלוטת הערמונית / פרוסטטה – מייצרת חלק מנוזל הזרע, בעיקר נוזל שמטרתו לנטרל את החומציות בנרתיק בעת חדירה.

Epididymis – מין צינור המאחסן את הזרע המיוצר באשכים ונפלט ממנו בעת שפיכה.

Ductus deferens – צינורות המובילים את הזרע מה epididymis ל ejaculatory ducts בעת שפיכה.

בתהליך הזקפה מתרחש גירוי מיני , בין אם מגע בפין או גירוי ויזואלי/שמיעתי והורמונים מופרשים, המערכת הפאראסימפטטית S2-S4  מה Pudental .N. (והמערכת הסימפטטית מה Hypogastric Plexus) נכנסת לפעולה ע”י חסימת ההחזר הוורידי בפין והרפיית השריר החלק בפין שמאפשר הרחבה של כלי הדם ומילוי החללים במרחב הספוגי.  הדם נכנס לפין וממלא את שני הגופים המחילתיים (Corpora Cavernosa) והגוף הספוגי (Corpus Spongiosum). (בציור, ה Urethra זהו צינור השתן שעובר בתוך ה Corpus Spongiosum.)

כאשר הפין מתמלא בדם עורקי, דפנות הפין נלחצות כלפי חוץ ולוחצות את הורידים ע”מ שלא יוכלו “לרוקן” את הדם מהפין (עצירת ההחזר הוורידי).  זקפה איכותית תלויה בעליה בלחץ הדם בפין (intracavernosal pressure) וכיווץ שריר ischiocavernosus muscle.

ישנה חלוקה של שלבי הזקפה לששה:

  1. Flaccid Phase- זרימת דם עורקית וורידית מינימליים.
  2. Latent Filling Phase – עלייה בזרימת הדם ב Internal Pudental Artery תוך ירידה בלחץ שבו. התארכות מסויימת של הפין.
  3. Tumescent Phase – עלייה בלחץ האינטרקוורנוסי עד לזקפה מלאה. התארכות והתעבות של הפין. עם עליית הלחץ, הזרימה העורקית פוחתת ודם מוזרם בשלבים הסיסטוליים.
  4. Full Erection Phase – הלחץ האינטרקוורנוסי מגיע ל 80-90% מהלחץ הסיסטולי. הלחץ ב Int Pudental Art עולה. כלי הדם הוורידיים נלחצים.
  5. Skeletal or Rigid Erection Phase – שריר ה Ischiocavernosus מתכווץ ומעלה את הלחץ מעל הלחץ הסיסטולי וכך גורם לזקפה קשיחה. כמעט שאין זרימת דם בעורקים.
  6. Detumescent Phase – לאחר שפיכה או הפסקת הגירוי, משופעלת המערכת הסימפטטית שגורמת לכיווץ טוני של השריר החלק שמפחית את הזרימה העורקית ומרוקן את המרווחים מלאי הדם בפין. הפין חוזר לגודלו במנוחה.

כפי שניתן לראות לשרירי רצפת האגן חלק משמעותי מאוד בתהליך הזקפה (ובשפיכה/אורגזמה), בעיקר ל Ischiocavernosus ו Bulbocavernosus וחולשה שלהם תפגע בפונקציות הנ”ל.

מגוון גורמים יכול לגרום לפגיעה בזקפה וביניהם:

סכרת, עישון, ניתוח להסרה חלקית/מלאה של הפרוסטטה, דכאון, PVD ועוד.

כאב בפרינאום/ רצפת האגן, טונוס גבוה או נמוך של השרירים ו/או תפקוד לקוי של השרירים הנ”ל, כל אלו יכולים להביא לירידה בעוצמת הזקפה ובעוצמת האורגזמה בשפיכה.

לרוב, בשל סמיכותם של השרירים בפרינאום, תפקוד סוגרים לקוי ו/או כאבים בפרינאום  ישפיעו על תפקוד השרירים שלעיל ומכאן פגיעה בתפקוד המיני. בפיזיותרפיה לרצפת האגן אנו מטפלים בסימפטומים אלו באמצעות חיזוק/ הרפייה ושימוש במכשיר ביופידבק, ע”י כך ניתן לשפר את עוצמת הזקפה והאורגזמה.

רותם סול

רותם סול

פיזיותרפיסטית מוסמכת, בעלת תואר שני בפיזיותרפיה (MscPT) ותואר שני בבריאות הציבור וניהול מערכות בריאות (MPHA) בעלת קליניקה פרטית לפיזיותרפיה, מעבירה הרצאות וסדנאות למדריכים, מאמנים ופיזיותרפיסטיות

אולי יעניין אותך גם הרצאות בנושאים הבאים