,

כאבים במפשעה – למה זה קורה לנו?

כאבים במפשעה- למה זה קורה לנו?

מתיחה במפשעה הינה פציעה נפוצה אצל ספורטאים ואנשים פעילים, בין 5% ל 18% מהאתלטים מדווחים שחוו כאב במפשעה שהגביל אותם מלבצע פעילות ספורטיבית במהלך הקריירה שלהם.

אצל אתלטים עם כאב כרוני במפשעה, בין 27% ל 90% נמצאו עם פתולוגיה נוספת. פציעה זו נפוצה בעיקר בענפי ספורט שדורשים בעיטות רבות, סיבובים או שינויי כיוון במהירות גבוהה.

בשל המורכבות האנטומית של מפרק הירך והמבנים הרבים שיש באזור הכאוב, פציעה זו קשה לאבחון ולא תמיד נדע לשים את היד על הגורם הבעייתי, לכן היסטוריית הפציעה והבדיקה הפיזיקלית, מקבלות משנה תוקף.

ראשית, עלינו להבין האם הכאב נובע מפציעה אקוטית או כרונית. שנית, עלינו לזהות את המבנה הפגוע, מכיוון שכאב יכול לנבוע ממבנים רבים כגון: מקרבי הירך, עצם הירך, אשכים ושרירי הבטן.

לדוגמא: בקע מפשעתי עלול לגרום לכאבים במפשעה או בירך (כאב מושלך).

גורמי סיכון:

– עיסוק בספורט הדורש שינויי כיוון מהירים.

– משחקי כדור.

– חולשת שרירי הירך (מקרבים, מרחיקים).

– פציעה קודמת במפשעה/ירך.

– העמסה לא הדרגתית.

-פעולות חוזרניות של מפרק הירך.

 

אז למה זה בעצם קורה ?

מפרק הירך בנוי בצורת כדור בתוך שקע (ball and socket). ראש עצם הירך מכוסה בסחוס מפרקי, ומונח בתוך האצטבולום (שקע בעצם האגן) שמכוסה בחלקו ההיקפי בסחוס. את מפרק הירך מקיפות 3 רצועות עיקריות, שמתחברות מעצם האגן לעצם הירך.

מסביב לאצטבולום, ישנו סחוס פיברוטי (קשיח יותר) שמקיף אותו, שנקרא לברום, והוא מהווה חלק נוסף בייצוב המפרק. כשאחד מהמבנים האלה נפגע יש לנו פציעה.

 

אז כיצד מטפלים?

בקרע אקוטי בצומת השריר/גיד, תכנית שיקום יחסית אגרסיבית יכולה להתאים, כמובן בהתאם לרגישות הכאב, בעוד קרע חלקי של הגיד באזור שבו הוא מתחבר לעצם האגן, ידרוש מנוחה יחסית טרם ביצוע תרגילים.

קריטריונים לחזרה לספורט הם החזרה של לפחות 70% מכוח השריר שהיה למטופל (בהשוואה לרגל השנייה או בהשוואה לכוח שהיה טרם הפציעה- לפי דיווח המטופל), וטווח תנועה מלא במפרק הירך, ללא כאבים.

שיקום מסוג זה יכול להימשך תקופת זמן של בין 4-6 שבועות, במתיחה אקוטית, ועד כ 6 חודשים במקרה של פציעה כרונית.

  • מחקרים מראים שחיזוק שרירי הירך והבטן נמצאו כיעילים לטיפול בכאבים במפשעה אצל ספורטאים.
  • תרגילי החיזוק צריכים לעלות בהדרגה מכיווץ סטטי דרך חיזוקים במנחים פונקציונליים ועד חיזוק בתרגילים בטווחי תנועה משתנים. 

במי שחווה  פציעה במפשעה, הסיכוי לפציעה חוזרת ביחס לשאר האוכלוסייה הוא כפול, לכן, שיקום הדרגתי, ספציפי ומותאם לספורט שבו הספורטאי עוסק, הוא חשוב בפציעות מעין אלו.